کد مطلب:276526 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:110

وسیله تأیید خداوند در عبادت
مداومت در دعا برای مولایمان صاحب الزمان علیه السلام سبب می شود كه خداوند متعال



[ صفحه 567]



انسان را در عبادت تأیید می نماید، دلیل بر آن روایتی است در عدّة الداعی از پیغمبرصلی الله علیه وآله آمده كه فرمود: خداوند سبحان فرمود: هرگاه بدانم كه اشتغال به من در بنده ام غالب است، شهوتش را در سؤال و مناجات خودم قرار می دهم، و هرگاه بنده ام چنین شد، پس اگر خواست اشتباه كند بین او و اشتباه كردنش حایل شوم. حقّا كه آنان اولیای من هستند، حقّا كه آنان قهرمانان اند. [1] .

بیان دلالت این كه: همان طور كه آیات و روایات دلالت دارند، دعا از مهم ترین اقسام عبادت ها می باشد و شكّی نیست كه ارزنده ترین و عظیم ترین انواع دعا آن است كه برای كسی باشد كه خداوند حقّش را بر تمام خلایق واجب ساخته، و به بركت وجود او فیض به همه موجودات رسیده است. و نیز بدون تردید مراد از اشتغال به خداوند، مشغول بودن به عبادت او است، و همان است كه مداومت بر آن سبب می شود كه خداوند انسان را در عبادت تأیید و مدد نماید و او را از اولیای خود قرار دهد. نتیجه این كه: مواظبت و مداومت در دعا برای مولایمان صاحب الزمان علیه السلام و درخواست فرج و ظهور آن حضرت از خداوند موجب حصول این فایده عظیم می گردد. بنابراین بر اهل ایمان لازم است كه در هر زمان و مكان به این امر اهتمام ورزند.

و از اموری كه مناسب و مؤیّد این مطلب است این كه: برادر عزیز ایمانی فاضل مؤیّد به تأیید سبحانی، آقا میرزا محمد باقر اصفهانی [2] - كه خداوند بر بزرگی اش بیفزاید و آنچه آرزومند است به او عنایت فرماید - همین روزها برایم نقل كرد كه: شبی از شب ها در خواب - یا بین خواب و بیداری - مولایم امام همام حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام را دیدم كه نزدیك به این تعبیر، فرمود: بر منبرها به مردم بگویید و به آن ها امر كنید كه توبه كنند و برای فرج و تعجیل ظهور حضرت حجّت علیه السلام دعا نمایند، و این دعا مثل نماز میّت نیست كه واجب كفایی باشد و با انجام دادن آن از سوی بعضی از مكلّفین از سایرین ساقط گردد، بلكه مانند نمازهای یومیه است كه بر تمام مكلّفین واجب است آن را انجام دهند.



[ صفحه 568]




[1] عدة الداعي: 235.

[2] فقيه ايماني مؤلف كتاب الفوز الاكبر فيما يتعلّق بإمام العصرعليه السلام. [از آثار ارزشمندي است كه به زبان فارسي تأليف شده و در اين سال هاي اخير منتشر شده است. مترجم] .